Sisäilmastokyselyllä selvitetään työntekijöiden kokemuksia työympäristöstä, sisäilman laadusta ja sisäilmaan liitetystä oireilusta. Kysely voi olla ensimmäinen sisäilmahaittoja kartoittava tutkimus tai sillä voidaan täydentää jo tehtyjä tutkimuksia esimerkiksi terveydellistä merkitystä arvioitaessa. Lisäksi kyselyä voidaan käyttää ennakoivasti sisäolosuhteiden seurantaan tai korjaavien toimenpiteiden onnistumista arvioitaessa.
Mitä sisäilmastokyselyllä voidaan saada selville?
- Koetut haitat ja oireet – kysely voi antaa viitteen haitan aiheuttajasta ja ohjaa usein jatkoselvityksiä
- Koettujen haittojen ja oireilun yleisyys – kuinka suuri osa työntekijöistä kokee haittoja ja kärsii oireista?
- Ongelmien laajuus – koskevatko mahdolliset ongelmat koko rakennusta vai vain tiettyä rakennusosaa?
- Vaikutukset työhön – missä määrin sisäilman laatu vaikuttaa sairauspoissaoloihin, työtehoon tai työn laatuun?
- Korjausten onnistuminen – ovatko koetut haitat ja oireet vähentyneet tehtyjen korjausten myötä?
Millaisiin työpaikkoihin sisäilmastokysely soveltuu?
Sisäilmastokyselyä voidaan käyttää toimistojen, koulujen, päiväkotien ja terveydenhuollon työntekijöiden sisäilmakokemuksen kartoittamiseen. Kyselyn toteuttaminen edellyttää riittävää, vähintään 20 vastaajan joukkoa, jotta saatu tieto voidaan yleistää, eikä yksittäisten vastaajien tietoja voida henkilöidä.
Miten kysely käytännössä toteutetaan?
Sisäilmastokysely toteutetaan Internet-pohjaisena kyselynä, johon vastaajat saavat linkin sähköpostitse. Kyselyn tyypillinen vastausaika on kaksi viikkoa ja lausunto on tilaajan käytössä kahden viikon kuluttua kyselyn sulkeuduttua. Paras aika toteuttaa kysely on ns. lämmityskausi (myöhäinen syksy – aikainen kevät).
Lausunnosta vastaa työlääketieteen dosentti, työterveyshuollon erikoislääkäri Markku Seuri. Kyselyn tulokset käsitellään tietosuojamääräyksiä noudattaen. Vastausten käsittely- ja analysointivaiheessa tai raportoinnissa yksittäistä henkilöä ei voi tunnistaa.
Hinta ja sisältö
Kyselyn hinta määräytyy työntekijämäärän mukaan. Palvelumme sisältää sähköpostitse toteutetun kyselyn sekä infomateriaalin, jonka avulla pyritään varmistamaan hyvä vastausosuus. Palvelu sisältää sähköpostitse toimitetun lausunnon, jossa esitetään kyselyn tulokset ja tulosten vertailu verrokkiaineistoon jaoteltuna etukäteen sovittuihin kokonaisuuksiin. Lausunto sisältää myös arvion kyselyn luotettavuudesta, yleistettävyydestä ja mahdollisista sekoittavista tekijöistä. Perushinta sisältää tarkastelun yhtenä ryhmänä, alaryhmätarkasteluista veloitetaan erikseen.